Pressmeddelande: Förbundet Tillsammansskapet har kongress!

Under helgen 23-25 mars har Förbundet Tillsammansskapet sin andra kongress. Rörelsen är partipolitiskt och religiöst obunden och arbetar för sammanhållning i lokalsamhällen.

”Tillsammansskapet är ett redskap för förändring! Genom att samla kamper så kan vi bli den kraft som krävs för att förändra våra lokalsamhällen. Det gör vi genom sammanhållning och motverka splittring. Ju mer vi visar att det går att förändra samhället genom sammanhållning ju mer visar vi att ingen av oss tjänar på främlingsfientlighet och hat av varandra. Vi vill inte leva i ett samhälle där förakt för varandra har blivit en ryggmärgsreflex.” säger Johanna Pira som är föreslagen till ny vice ordförande i Tillsammansskapet.

Under året som har gått har Tillsammansskapet drivit lokala mötesplatser på över 30 orter i Sverige bland annat har organisationen drivit asylrätt och omhändertagande av ensamkommande. Några av de nationella kampanjerna som förbundet har drivit är Tillsammanssveckan, en demokrativecka som är ett alternativ till Almedalsveckan, uppmärksammandet av folkmordet i Srebrenica 11 juli och kanelbullens dag.

”Ja, alltså det där med kanelbullens dag. Vi delar ut kanelbullar och pratar med människor om hur de tycker att samhället skulle kunna bli bättre. Vi är inget parti som låtsas ha alla svaren. Vi vill ge människor möjlighet att kämpa för sin egen förändring. Annars kommer vi bara kastas mellan olika opinionspopulistiska politiker som bara vill vinna våra röster.” berättar Johan Bergman som sitter i förbundsstyrelsen och arbetar med organisering i Dalarna.

Lokalgrupper finns i hela landet. Från Malmö till Luleå, från Göteborg till Tierp. Grupperna har haft kampanjer för bättre förlossningsvård och för att behålla bibliotek, vårdcentraler och andra verksamheter som annars skulle lagts ner på små orter. På många håll i Sverige drivs sociala aktiviteter som ideell körkortsverksamhet, språkcaféer, simning, löpning, juridikhjälp, föreläsningar och mycket mer.

”Vi är en folkrörelse som vill organisera alla för bättre lokalsamhällen. Du ska vara välkommen till våra mötesplatser vem du än är. Om du är från Vårgårda som jag eller flytt Afghanistan. Jag tycker att du är välkommen till våra mötesplatser även om du tycker att invandring är dumt och ogillar homosexuella. Kan man ge varandra tillräckligt med respekt som människor för att mötas så kan vi ta det från det. Nu är det hög tid för ett vi!” fortsätter Johanna.